2e spoor re-integratie | Simon Loos B.V.

"De 2e spoortrajecten zijn strak ingeregeld en UWV-proof"

Grote kans dat als je een product uit het supermarktschap pakt, deze door een chauffeur van Logistiek dienstverlener Simon Loos is vervoerd vanuit een van de regionale distributiecentra. Dagelijks spannen meer dan 2.500 chauffeurs zich in om klanten van de landelijke supermarktketens te voorzien van levensmiddelen. Simon Loos hoort bij de top 10-logistiek dienstverleners in Nederland en bestaat ruim 80 jaar. Tot de vaste klanten behoren aansprekende namen als Albert Heijn, Lidl, Jumbo, Vomar en Campina. Verzuimcoördinator Wytske Wijnia is samen met een collega verantwoordelijk voor het Arbo- en Verzuimbeleid.

Wytske van Simon Loos

Onze chauffeurs zijn hele harde werkers

Bij Simon Loos werken zeer toegewijde medewerkers: ‘Ruim 80% van ons personeelsbestand bestaat uit chauffeurs van alle leeftijden, waarvan een groot deel 55+ is. Chauffeurs zijn over het algemeen medewerkers met veel toewijding: in dit vak moet je heel flexibel zijn en zwaar werk aankunnen. Hierbij is het rijden niet zozeer zwaar, maar wel het laden en lossen: onze chauffeurs moeten veel trekken, duwen en tillen. Tel daarbij op dat onze chauffeurs hele lange dagen maken en er nog weleens een rit kan wijzigen: het maakt dat onze chauffeurs heel harde werkers zijn. Verder is het een vak apart om nachtchauffeur te zijn, het is een solistische functie met een omgedraaid dag-nachtritme. In het ziekteverzuim zien we een verschil in leeftijd. Daar waar de oudere medewerkers zich minder ziekmelden en het verzuim over het algemeen langer duurt, is dit bij de jongere medewerkers vaak andersom.’

Over de samenstelling van de chauffeurs voegt Wytske toe: ‘Binnen ons chauffeursteam is er een omslag gaande, want waar tot een jaar of 15 terug een wat meer traditionele man-vrouw rolverdeling gold, mogen we steeds meer vrouwen als chauffeur verwelkomen bij Simon Loos. Een mooie ontwikkeling voor ons bedrijf.’

Stroomlijnen van het verzuimbeleid

De werkzaamheden van Wytske en haar collega richten zich niet alleen op de fase nadat het verzuim is ontstaan, maar ook op preventief beleid: ‘Als verzuimcoördinator houd ik mij dagelijks bezig met het stroomlijnen van het verzuimbeleid. Zo ondersteun ik de regio’s met vragen over uitval en verzuim, geef ik inzicht in de verzuimcijfers en coördineer ik de contacten met de arbodienst, UWV en verzekeraars. Om verzuim te voorkomen sturen we er als bedrijf op aan dat medewerkers hun werk zo goed en vitaal mogelijk kunnen doen, bijvoorbeeld door ergonomische hulpmiddelen voor het laden en lossen te bieden, voldoende rusttijd te plannen en goede stoelen in te kopen. Los van het werk bieden we ook begeleiding aan als iemand wil stoppen met roken of financieel in de knel komt.’

De eisen van UWV in 2e spoor luisteren heel nauw

Voor 2e spoortrajecten is er bewust voor gekozen om deze uit te besteden: ‘De eisen van UWV luisteren zeer nauw, terwijl we het als werkgever ook graag goed willen doen. Daarom zijn we blij met Riforce: we voldoen aan de regels, voorkomen loonsancties en zorgen ervoor dat het voor onze medewerkers goed is geregeld. In onze samenwerking met Riforce merk ik dat de re-integratiespecialisten er echt voor gaan en dat er altijd iemand beschikbaar is. Daarnaast is het proces strak ingeregeld en 100% UWV-proof. Verder is het prettig werken met het online systeem Rapasso: het is duidelijk en overzichtelijk, zodat we altijd inzicht hebben in de lopende trajecten. Ook het enthousiasme en de bevlogenheid van de re-integratiespecialisten maakt dat we graag samenwerken met Riforce.’

Bedrijf

Simon Loos BV

Trajecten

2e spoor re-integratie

Aantal werknemers

3.200 werknemers

Vragen?

Neem contact op

Sterk in nieuw werk

Vrijblijvend adviesgesprek

Maak nu een afspraak voor een adviesgesprek. Heb je een vraag of wil je meer info, bel dan met een onze loopbaanadviseurs: 088 304 1404